Friday, July 30, 2010

Sahabat : Part 1

Hmmm..tergerak hati pulak aku nak menulis serba sedikit tentang sahabat dan betapa pentingnya nilai persahabatan pada diri aku..yelah, selain keluarga kita..sahabat juga memainkan peranan yang sangat penting dlm mencorakkan keperibadian kita terutamanya ketika kita di alam dewasa..berbanding dengan kawan, kawan boleh kita jumpa di mana2 sahaja berbanding bertemu sahabat..memang definisi secara klise nyer kelihatan sama..tp, secara tersiratnya..ia ada sedikit perbezaan..sahabat ini boleh ditakrifkan sebagai rakan yang rapat dengan kita..tahu serba sedikit latar belakang kita dan boleh diberi kepercayaan untuk mendengar segala permasalahan yang kita hadapi..

Teringat aku satu peristiwa yang mana aku hampir menitiskan air mata tanpa aku sedari..Masa tu aku form 4..entah macam mana aku terlalu pasif saat tuh..hidup aku ketika itu penuh dengan kepura-puraan (cewah..menyampah)..sedangkan pada lumrahnya, aku jenis yang sangat ringan mulut untuk bertegur..Memula tuh, aku pikir oklah bertindak pasif mcm tu sbb baru jer pindah sekolah..pulak tu kalau lebih2, aku bimbang senior hentam..so, aku lebih banyak berdiam diri drpd bercakap..org tanya 20 patah..aku jawab sepatah..biler aku senyum dan ketawa jer, orang dah bangga dan kecoh ngan rakan yg lain sebab dpt buatkan aku tersenyum..dlm hati aku cakap, "ntah apa2 lah bebudak nih..aku senyum pun hairan" ..last2 perangai pasif aku ni memakan diri sendiri apabila aku semakin pasif dan pasif..SEBAB APA..SEBAB TAKDER SORANG PUN NAK BERBUAL DENGAN AKU ESPECIALLY MASA KAT DALAM KELAS..SEMUA RASA SEGAN KECUALI RAKAN SE DORM AKU..itu pun tiga empat org jer..AKU TERASA JUGAK AH..TAPI SAAT YANG PALING AKU TERASA DAN MEMILUKAN adalah masa Sambutan Jubli Perak di sekolah aku..ketika tu, aku keliling sekolah tengok pameran dan jualan seorang diri mcm org putus chenta dari awal hingga tamatnya sambutan tersebut..bayangkan dr pukul 7.30 pagi sampai kul 12 tgh hari..dah ler tak leh naik dorm..bila aku jumpa kawan2 sekelas dan setat tanya banyak patah..orang jawab sepatah jer..masa tu lah aku mmg betul2 nak mengalir air mata dan dah mula tersedu..dahler time tu org ramai..semua ader geng…aku sorang jer jln takder geng…sedih giler aku jalan seorangan sambil tersedu2..aku tak pernah rasa dipilukan seperti itu..selalunya org yang selalu merapati aku..kini..takder sorang pun yang berani dekat dengan aku..

So..bertitik tolak drpd peristiwa aku..i’d tried to change my attitude..aku setat dari ZERO..memang rasa janggal ler masa mula2 tuh…tp, aku mesti kena ubah..setiap hari jugak ler aku pikir cara2 nak merapati insan yang dah set dlm kepala dier.."aku ni jenis yang pendiam dan pasif"..tp, dlm aku susah2 tu..ada jugak yang membantu..tak lain tak bukan adalah IWAR, merangkap teman sebilik aku..kalau takder dier time mula2 masuk..mmg lagi sedih lah..banyak giler jasa Iwar at that time..tak dapat aku nak balas..sudahler sering jadik pendengar setia yg terpaksa..masalah aku pun sometimes dia tolong solve kan..mamat ni juga lah yg bawak aku OUTING utk kali pertama nya setelah hampir setahun aku tak outing…org berebut2 nak fly outing..aku pulak tak nak outing..)..Pastu datang pulak Nazry..aku pun lupa, canner dier leh rapat ngan aku time tuh..tp dier pun banyak bantu aku untuk membuatkan aku LEBIH rapat dgn rakan2 lain..tp banyak proses KENDIRI yang aku lalui lah..Then bila nak akhir tahun jer..everything was clear..dr muka serius, skrg dah boleh gelak besar..org pun tak ‘takut’ nak cakap ngan aku lepas tu..dulu aku berbual guna ‘kita-saya-awak’ ..terus bertukar menjadi ‘kau-aku’…

Sehinggalah naik form 5..alhamdulillah..aku kembali normal seperti sebelumnya..drpd seorang yang membosankan..aku dpt sorang lg sahabat yang suka gelak dan buat lawak spastik bersama aku..siapa lagi kalau bukan RASH dan AYOY..aku pegi mana2 mesti ader dier..dier gi memaner, mesti ader aku..selalunya dgn Rash ler sbb Rash sekelas ngan aku..Ayoy kelas ‘pandainyieerrr’..masa prep je lah kalau aku rajin..aku dtg kelas Ayoy..Aku teringat lagi masa NAK naik form 5, ada senarai pelajar utk agihan kelas..masa tu Rash cek nama dier dan juga rakan2 lain yang menghuni kelas 5 M 4..pastu dier terjumpa nama aku..boleh dier kata "Alah..Mdnoor..siapa ni!!" , dengan tangan menepuk dahi dan suara terkejut sambil gelak dgn member sebelah, JABANG..dah ler aku kat belakang dier..berbulu jer telinga aku time tuh..maybe Rash tak ingat ler..yelah, org yang buat selalu tak ingat..tp, org yang kena ni..smpai skrg ingat..tp, tak sangka pulak kamceng dan menjadi sahabat yang baik sampai skrg..

Hmm..oklah, ni adalah citer2 zaman aku sekolah dulu..canner aku melalui proses mengenali diri sendiri semula setelah dikejutkan oleh satu situasi negatif yang aku sendiri cipta..lepas ni kalau ader maser, aku akan taip lagi mengenai cara aku mencuba terap nilai persahabatan ini sebagai agenda terpenting dlm kamus hidup serta sahabat yang aku perolehi selepas alam persekolahan ..ok..wassalam..

A4a5a 5959rumahcjeff A5

3 comments:

  1. part lain jgn lupa carita sahabat ko kt cheras tuuuuuuuuuuuuu ... x sabar aku nk baca!!

    ReplyDelete
  2. ahahah..nanti aku cerita..harap2 ddia tak baca lahhhh...tapi aku nak citer pasal ada osmet aku dulu dia masak cekodok tak jadi cekodok langsung..huhu

    ReplyDelete
  3. lg bagus kalo dia baca ... part cekodok tuh emergency ... dah sakit perut .... tinggal jelah cekodok tuh ... kah2

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails