Tuesday, July 20, 2010

Kenangan Terindah - My Childhood (Part 2)

Bertemu lagi...ehehe..

Sebenarnya, aku masih belum puas lagi bercerita tentang masa kecilku..sebab bagi aku..zaman kanak-kanak aku lah yang paling terindah sekali dan aku boleh ingat sampai saat ini..sebabnya, apa yang aku lakukan memang dari kemahuan hati..bukan dipaksa2..Oklah..sekarang ni pun aku dengan lagu Kenangan Terindah..memang baguslah tuh..datang pulak mood nak menaip..

Actually, zaman aku kecik2 dulu..aku boleh cakaplah..semua cikgu tgk aku sebagai pelajar paling innocent sekali..aku perasan ramai cikgu sayang aku ler... walau aku buat salah..aku tak kena marah pun...kalau pelajar lain..mahu kena tangan dan diri atas kerusi..dari sekolah tadika sampai ke sekolah rendah..semua cikgu predict aku macam tu..ehehe..satu penghargaan paling tinggi bagi aku walaupun pada hakikatnya, aku takdelah seperti itu di luar sekolah...muahaha...

Ingat lagi, asa sekolah tadika..aku jadi ketua darjah..hari-hari kena pergi depan baca ikrar rukun negara..yang tak tahan tu, aku main taram jer ikrar..ialah..dah nama pun hafal..bukan aku faham pun apa yang aku ikrar tuh..tak silap aku, everyday aku lafazkan "KEDAULATAN KUMBANG-KUMBANG"...ahahahaha..macam bebal sangat bila aku ingat balik..eee mdnoor..bayangkan lah aku lafaz benda tu selama setahun..hahaha..tak ker naya namanya..tak pasal-pasal kumbang yang dapat nama dalam rukun negara tuh..

Itu satu..satu lagi, aku rasa masa tadika..aku lah manusia paling pemalu sekali kat kelas..macam pompuan..tak kuasa..hahah..hari pertama jer aku dah buat hal..aku sorok bawah meja menangis teresak-esak..penat woo menangis 2 jama tanpa henti..sampai nak kuar dari bawah meja pun malu beb..hik hik..alah bukan salah aku pun... aku terpengaruh dengan keadaan sekeliling..bila aku nampak ada budak nangis..aku pon join venture sekalilah..tak salah kan..? Aku still ingat lagi nama cikgu sekolah tadika aku..CIK SAADIAH dan CIKGU FARIDAH..Cikgu Saadiah lembut jer orangnya...cikgu Faridah a bit garang lah..:P ..tapi yang aku touching sekali bila Cikgu Saadiah still ingat aku lagi walaupun dah berbelas tahun dia ajar aku dan sudah beribu2 budak dia ajar..cikgu Saadiah masih kenal aku..

Masuk sekolah rendah..kawan-kawan aku semakin berkembang..tapi macam biasa, aku dikekelilingi geng2 perempuan.. ntah ek, aku join jugak geng2 aku yang lelaki... tapi aura aku lebih disenangi oleh kawan2 aku yang perempuan..so, aku anggap je lah ia satu anugerah..satu lagi, masa primary school..aku rasa macam popular pulak..atau aku sorang jer perasan yang aku popular..whatever lah..yang penting, ramai cikgu kenal aku...pastu suka menunjuk-nunjuk esp. bakat nyanyian aku..Aku ingat lagi.. ada kawan aku mengata-ngata aku pasal nyanyian aku..apa lagi aku pun pasang strategi untuk mengenakan dia..Disebabkan cikgu perchaya ngan muka baik aku ni, so tak salah aku amik kesempatan..:P..aku asik mengadu jer kat diaorang pasal perilaku kawan aku ni...Seperti biasa, geng sepengadu aku adalah Hazura..kami sama-sama melaporkan aduan tersebut ..antara contoh aduan tersebut adalah seperti berikut..

" Cikgu...Ali kan dia panggil cikgu Dora, Tora!"

" Cikgu..Semalam kan saya nampak Ali cari lokan kat kawasan rumah saya"

dan lain-lain..

Eeee... kalau aku pikir balik...jahatnya aku..perkara tak masuk akal pun aku nak bagi tahu..Tak pasal2 Ali kena marah ..Cikgu Dora siap panggil guru kelas kitaorang lagi..dan Ali kena mintak maaf..tapi aku ngan Hazura macam biasa buat muka bodoh macam takde apa2 berlaku...memang kepala kitaorang shot betullah time tuh..ehehe..tertekan aku tgk Ali..sampai bila dia jumpa kitaorang..dia kata "Asik-asik nak ngadu"..isk isk..Oklah Ali..aku mintak maaf banyak kat kau.. biasalah..budak2.. "Buat dulu, otak proses kemudian" ..

Hahah..macam-macam..pernah sekali tu time darjah 3..aku nyaris2 gaduh..depan cikgu pulak tuh..terkejut ustazah aku tgk aku macam tu..dah tolak2 meja dan mulut aku dah pun bising2..(nasib baik aku kecik lagi time tu...kalau besar sikit..dah lama aku angkat meja..:P) ..aku tak pasti aku cakap apa..tapi yang paling aku pasti...aku berselisih faham dengan member aku hanya kerana lirik lagu 'Antara Gadis'... ntah apa2..tp, memang lirik lagulah punca hakikinya.. Aku pun tak faham kenapa dengan lirik lagu aku boleh gaduh..tapi yang pasti, memang puncanya BUKAN dari aku..walau apapun alasan member yang pasal ngan aku tuh.. aku tetap terbela...hahah..cikgu tetap backing aku..suka aku..sukanya.. itulah kali pertama dan kali terakhir aku berperlakuan sedemikian..

Oklah...kalau nak cerita zaman kanak2 aku memang tak akan habis...tapi yang aku boleh rumuskan..zaman kanak2 aku adalah zaman yang paling sukar aku lupakan berbanding ketika aku sudah melangkah ke alam remaja (sekolah menengah)..tak banyak yang aku boleh ingat..susah nak cari kenangan yang betul2 bermakna dan boleh diingat sampai bila2..ada pun kenangan terpahit memanjang..takkan aku nak ingat kan..nanti aku sendiri yang merana...tak bagus untuk kehidupan masa akan datang..dan aku harap, aku boleh pegang pengalaman ini selagi hayat dikandung badan..Bagi aku, kenangan seperti ini susah dikutip di mana2 dan aku berbangga kerana sepanjang aku hidup di dunia ini..aku ada kenangan yang boleh aku ingat ...dan kenangan itu still abadi dalam kotak fikiran aku sehingga kini..

Lastly.. aku nak ucapkan berbanyak terima kasih kepada sesiapa sahaja yang telah menjadi sebahagian daripada kehidupan aku.. yang pernah mengenali aku, yang rapat dengan aku dan juga yang mempercayai..dengan tulus ikhlas, ingin aku katakan..aku tersangat dan amat menghargainya..thanks for everything..:)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails