Wednesday, July 21, 2010

Culik?

Salamukhwah buat kalian semua.....actually, tetiba aku terkenangkan satu peristiwa yang mana aku masih pikir samada ia realiti atau mimpi..entahlah..rasa terkejut pun ader jugak..coz maser tu aku baru jer 5 tahun..aku lalui peristiwa ni bersama akak aku yg baru berusia 7 tahun ketika itu..yelah, aku dgn kakak aku mmg rapat dr dulu sampai lah skrg..

Memula citer tu..mak aku suruh pegi kedai beli kelapa parut kat kedai runcit..selalunya kalau gi kedai nih, memang akak aku lah yang kena suruh..aku hanya jadik bodyguard jer..sepanjang perjalanan nak pergi tu, mmg takder masalah ler..tp, biler pulang jer..tetiba ada dua 'lembaga' @ penculik dgn muka muka berserkup tangkap aku dgn dgn kakak aku..time tu, mmg terkejut jugak ah..lama jugak ah aku ngan akak aku meronta2..tp, aku berjaya melepaskan diri dahulu..aku tak berapa ingat apa yg aku buat for the first time..maybe aku cekau muka penculik tu kena kat muka area mata ler..sebab penculik tu tekup muka dier..apa lagi, sedang dia buat aksi tekup muka..aku pun buat aksi tendangan tonjol TEMPAT YANG SENSITIF bagi penculik tersebut se das dua..maka, tertunduk lah penculik tersebut di atas tanah menahan sakit..

Then, aku lihat kat sebelah..akak aku masih lagi meronta..so, aku pun dgn segera membuat aksi tendangan tonjol pada tempat yang sama yang aku buat kat penculik pertama td..bila dia dah tertunduk, akak aku pun cekau dan gigit tangan penculik tuh..aku tak sure if akak aku guna objek lain seperti batu..sbb aku ader nampak dia seperti ambil sesuatu objek kat bawah..tp, kalau akak aku hempuk dgn batu lagi bagus rasanya..yelah, kalau setakat nak pukul2 dengan tangan..mmg kami takder kudrat ler..apa sangat lah kudrat budak2 berusia 5 dan 7 tahun nih..

So, pastu kami mencicit lari menuju ke rumah..sampai umah, semua pintu tingakap aku kunci..menggigil2 jugak lah maser tuh..pastu mak aku tanya kenapa..so, aku ngan akak aku pun citerlah apa yang terjadi..tapi aku tak sure samada mak aku percaya atau pun tidak sebab emak aku hanya beri respon yang biaser jer ala2 berkata "whateverr..."..ahahah....aku tak salahkan mak aku ler, sbb maybe emak aku ingat kami buat citer..tp, peristiwa tersebut masih segar dlm ingatan..kalau aku citer dengan akak aku pun..akak aku still ingat..maknanya, ia bukan mimpi lah..ia realiti..

Aku terpikir jugak lah..asal dua 'lembaga' tu nak tangkap kami..masa kecik2 tu, aku and akak aku ingat..mereka tangkap sebab nak rompak duit kami..lawak betul..duit setakat 20 sen (itu pun lebih buat beli kelapa parut), nak rompak ke benda..pastu lama kelamaan, kami membuat kesimpulan bahawa mmg kami hendak diculik..dan yg nak menculik kami bukanlah org yg expert dlm dlm bidang ni..tapi PENAGIH DADAH!!..maybe dah lepas culik, konon nak mintak wang tebusan lah..boleh belah lah..lembik semacam..ader hati nak wat keje camni..kenapa aku kata PENAGIH DADAH??, ehehe..bayangkan ler..dengan cekauan budak kecik pun boleh kalah..pastu, 'grip' aku pun mcm lembik semacam jer..then, baru pukul sikit, sakitnya semacam..mmg soheh ler tuh..lg satu, dulu aku dok kawasan setinggan..MAT PEN berlambak kat sini..so, mmg kebarangkalian yang melalukan benda2 canni adalah dr kalangan mereka..hmm..itu kisah dulu ler, tapi skrg ni aku harap agar semua MAT PEN ni dah insoff dan dpt kerja yang halal..

Syukurlah aku masih lagi di sini..sihat walafiat..kalaulah yang nak culik kami tu bukan mat pen..entah ke mana lah aku skrg ni..alhamdulillah Allah beri kekuatan pd aku ketika itu...sekian...

Kaknorasolo

p/s : akak aku merupakan 'rakan kamceng' yg banyak lalui peristiwa hitam dan manis bersama aku terutamanya pd zaman kanak2....sekarang ni dah ada anak dua..badan pun boleh tahan berkembang..ehehe

2 comments:

  1. sempat lagi tu kutuk kakak ko ye..hehehe

    ReplyDelete
  2. ehehe...memang badan dia semakin membesar lah kak..ntah bila lah nak diet..dah lama dengar perkataan tu..:D

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails