Monday, July 26, 2010

Kencing Malam

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Bertemu kembali ya adik adik..akak akak..abang abang..huhu..

Actually, aku baru edit deraf kontrak entah yang kali ke berapa lah aku betulkan..asik betulkan jer...bintang2 sudah kat mata ni..almaklumlah banyak sangat org semakkk..huhu..so kali terakhir ni sebelum dijilidkan, kena betulkan lagi sebab numbering format tak berapa nak betul.. Ditambah lagi margin yang tak berapa nak sama (siap ukur dengan pembaris lagi ok!)..ahaha..detail sungguh ler Kak Nik ni tauu...naik juling mata aku nak kena semak balik satu2..huhu. Takpelah, ini semua ilmu... harap2 esok aku dah boleh get ready untuk print dan jilidkan!

Oklah..lupakan pasal deraf kontrak tu...kita beralih kepada cerita best zaman aku kecik2 dulu..ehehe..tak lah kecik sangat...dalam lingkungan sekolah rendah lah juga..sebenarnya, aku malu dan segan nak cerita...tapi disebabkan ia adalah pengalaman yang tak dapek aku nak lupakan waktu kecil..so, aku pun teruja nak share ..hik hik..

Sebenarnya, waktu zaman kanak-kanak dulu, aku ada satu penyakit yang aku pun tak tahu apa puncanya tau.. (yelah, sebab benda ni agak memalukan, penyakit lah yer..kalau benda2 best terus jadi hobi lah kan...ahaha..tak gitu). Aku peliklah, asal sepanjang aku sekolah rendah, aku selalu kencing malam...bukan sekali sekala..tapi hampir setiap hari..hik hik...hebat tak aku! ahaha...Dan insan yang paling aku kesian sekali adalah mak aku ler sebab hampir setiap pagi dia terpaksa basuh tilam hasil 'tumpahan teh' di tilam.. aku serba salah beb (sambil menekup kedua-dua belah tangan di muka)..setiap kali 'teh tertumpah', maka setiap kali tu lah aku mendapat 'hadiah injit-injit semut' dari mak aku. Bagi aku, itu adalah rutin yang perlu aku lalui setiap kali berlakunya peristiwa 'tumpahan teh' tersebut..Aku reda dan pasrah..of course ler..dah menyusahkan mak sendiri, lagi nak melawan kan..mahu kena hayun...:P

Actually, pasal cubitan injit-injit semut mak aku tak, aku tak lah rasa heran sangat. Tapi yang aku kena heran dan ambil peduli apabila orang yang sama-sama naik van sekolah tu dia tgk tilam yang tersidai kat luar rumahhh!! Uwaaaaaaaa...mestilah menimbulkan tanda tanya..!!!! Kalau aku tak lupalah, aku pernah request (boleh tak request..ahaha) ngan mak aku supaya jemurlah waktu aku dah naik van sekolah, tapi mak aku terus fire aku guna mulut..hamik ko sebijik..ahaha..apa lagi..aku senyap je lah..cuma kat dalam van tu memang tak keruan lah bebbbb...takut ditanya..yelah, tebiat apa kan nak jemur tilam kul 6.30 pagi kannn... tak pernah dibuat orang ok! Ntah mana lah datang cahaya mata hari tuuu...Bukan setakat pagi jer, waktu aku balik sekolah dalam kul 1.30 ptg pun aku harap2 sangat mak aku dah turunkan tilam supaya aku boleh keluar van sekolah dan masuk rumah dengan hati yang tidak gundah gulana...Tapi selalunya mcm tu lah, mak aku tak angkat lagi tilam tu..terpaksa lah aku kuar van dengan perasaan menyanyi2 seolah2 menuduh budak yang mak aku jaga tu punya angkara..ahhaa..buruk perangai kann..tapi fahami lah keadaan aku time tu..Malu tauu.. :P. Apatah lagi ada sorang budak dalam van tu dia tanya aku.."siapa tu kencing dalam suar kat rumah awak"... Dalam hati aku mcm nak serkup dengan guni jer muka budak tu lalu kutampar2 mukanya.......eeeeee.. nasib lah aku cepat jawab "adik..". Adiklah sangat padahal aku lah anak paling bongsu sekali..hua hua hua...tapi mak aku jaga anak org..sesekali dorg keluar di verandah, so nampak ler macam "adik" aku..well, selamat aku..Alhamdulillah..Sometimes, kalau dalam beberapa hari aku tak "ken ken", aku rasa bangga gilerrrrrrrrrrrrrr....ahaha..

Ntahlah...kadang-kadang aku mati akal untuk nak hilangkan penyakit ni..malu lah beb..aku balik kampung nenek belah emak jer, masa nak tidor dorg suruh alas plastik kalau nak atas tilam..nasib lah dorg tak suruh aku pakai pampers...ermmm...kejam tak kejam..pastu sebelum tidur, abah aku siap boleh tonggeng-tonggeng kan aku dengan harapan air teh tu tak sempat tertumpah dari bawah..huhu...Sian abah...Thanks abah ngan mak sebab bersabar jer dengan anak yang banyak susahkan kalian masa kecik2 dulu. Bukan disengajakan tapi mmg tak tahulah camner nak ubat...Dah akil baligh barulah sembuh terus dari penyakit kencing malam ni..aduiii..Alhamdulillah sekali lagi...

Oklah, sampai sini sahaja dulu..aku sambil2 tgk video klip Susan Boyle dari Britain's Got Talent.. tgk masa dia mula2 audition. Mahu menitis air mata ni. Superb lah suara dia..Orait, ada kelapangan akan aku sambung semula ..till then..wsalam..


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails