Tuesday, July 20, 2010

Kelabu - Emoque

Selamat bertemu kembali...(apa kau ingat ni rancangan TV..ahaha). Sekarang ni, teringin pulak nak share berkenaan dengan sejarah kuceng2 yang pernah aku bela..

Berikut adalah senarai penama kuceng ku yang sentiasa tersemat di dalam hati..;

1) Kelabu - first sekali kucing yang aku bela..dari tahun 1990-1994 ..kucing ni penuh misteri..sekjap ada..sekejap tak ada..suka bertapa atas loteng..tapi Kelabu adalahkucing yang paling penyayang sekali..

2) Kuning - anak kepada Kelabu..bulu kucing ni oren sebenarnya..apapun, walaupun bulunya gebu dan cantek menawan..tapi Kuning telah diiktiraf oleh keluarga aku sebagai kucheng paling bodoh sekali antara kucing2 lain..Antara tindakan bodoh yang tak boleh diterima ialah di mana Kuning sanggup membiarkan anak-anak2nya yang masih kecil di dalam kotak kebasahan ketika hujan sedangkan dia boleh selamatkan diri sambil menjilat2 bulunya agar kelihatan cantek dan menawan setiap masa..(1990-1994 - kena buang)

3) Comot - aku pernah nangis sehari dgn sia-sia disebabkan oleh kuceng ni.. Satu keluarga aku berpakat kenakan aku rupanya.. Mereka kata kuceng ni mati lemas.. Aku dari pagi sampailah nak malam asik menangis jer..serius mmg bengkak mata..makan tak nak..semua tak nak..Pastu abang aku suruh bukak pintu dapur..tetiba ternampak Comot mengiau depan aku..sabau je lah..actually kuceng tu memang lemas..tp, sempat diselamatkan..Kalau aku tak mogok tak nak makan..mahu diaorang nak buat camtu..:P (1991-1995)

4) Ibu - aku panggil camni kerana sifat keibuan kuceng ini terhadap anak2 nya.. Jumpa kucing ni pun masa aku berpindah kat Taman U..first time, garang giler woo kucing ni..asik nak mencekau jer kerjanya..tapi bila dah jinak..alhamdulillah, kucing ni jadi TAIKO kat kawasan umah aku…kuceng jantan ke betina..semua dia bedal kasik KO..memang garang..tak padan badan kecik.. lagilah kalau aa kucing lain sentuh anak dia..memang dia kejar..(1995- 1997 - mati tanpa di kesan..)

5) Brad@Epit - Kucing kesayangan mak aku..mak aku sayang sangat kucing ni..anak kepada kucing Ibu . Lahir pada 1996..Satu keluarga sayang kucing ni..manja, penyayang dan faham bahasa… Paling aku rasa terharu sangat apabila Brad ni jaga 2 adik dia..gurau2 senda..adik2 dia semua kalau nak tidur berkepit dengan Brad..pastu Brad akan jilat-jilat bersihkan badan adik dia tak kira jantan atau betina..Kalau itu kucing betina aku tak heran..tapi ini kucing jantan..jarang kucing jantan begitu..boleh take over pulak tugas ibu nya..Brad mati pada 2002..tapi dia tak mati depan kami..dia bawak diri..time tuh, Brad dah teruk…dia sempat tunjuk muka kat emak aku..pastu hilang camtu jer.. Memang terasa betul kehilangan kuceng ni..

6) Mimi Sakuraga - Kuceng paling lawa dan paling penakut antara banyak2 kuceng aku..Dengar suara kucing lain, dia akan naik atas almari..tak pun sembunyi kat bawah longkang…Kerjanya hari-hari adalah menjilat bulu supaya kelihatan cantek jelita berseri sepanjang hari. Aset utama adalah ekornya yang unik..memang sebijik macam bunga Ros..lawa..sebab tu lah bila aku sentuh ekor dia, dia akan cekau..sebab bahagian tu lah dia jilat paling kerap..

7) Emoque Santiago - Apa yang ada pada Brad..itulah yang ada pada Emoque..kiranya adalah yang mewarisi Brad ni..Aku paling suka part dia berlakon bergaduh dengan kuceng lain depan aku..Walaupun aku tak suka dia kalah, tapi sikap buat-buat berani Emoque sangat aku kagumi..Dulu Emoque seekor kuceng yang sangat innocent..semua tak tahu..(2004- now)

Actually..ada lagi kucing-kucing yang aku tak senaraikan kat sini..bagi aku..yang betul2 aku jaga adalah 7 di atas..yang lain tu, semua tak lama kat umah..ehehe..

Oklah..sampai sini sahaja..ada masa dan ketika,kita bertemu semula...insyaallah..

5 comments:

  1. ahahah...kucing kan comel..manja..i like..

    ReplyDelete
  2. suka kucing ko ekk. aku x suka sbb aku takot.ngeee

    ReplyDelete
  3. ahaha...alah..kucing mana dia cekau ganas..dia cekau2 manja jerr...lainlah kalau ko usik anak dia..atau usik kucing yang tengah bunting...konfemlah berbekas..ahaha

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails