Tuesday, September 7, 2010

Kisah Duit Raya

Assalamulaikum wbt,

Mata masih berkelip2. Nak tidor bimbang terlajak sahur. Ni pun baru bangun tido pukul 12 am tadi. Tak perasan peluk2 bantal lepas maghrib boleh terus berlayar baik punya. Bangun tidur terfikir pulak manalah nak dapatkan duit tukar buat bagi duit raya kat anak2 buah dan anak2 kecil yang rasa dirinya belum dewasa lagi...Takpelah, balik nanti kecek mak je lah.. Apapun, kalau nak cerita pasal duit raya ni...beruntung kan budak2 skrg..collection duit raya siap boleh dapat hanset idaman lagi.. aku dulu, nak dptkan mainan sepuluh hengget pun belum tentu..itu pun collection dah masuk 15 hari...isk isk isk..Apa taknya, setiap umah dapat 20 sen..kira jelah baper umah nak cukupkan 10 hengget tu..tapi itu bila aku pergi umah org lah...kalau dengan sedara mara, memang besar sikit lah jumlah nya..seringgit wooo...mana nak carik! Pakcik kayo sangat masa tu..

Aduhai...teringat masa kecik2 kan...raya pertama jer bermula operasi mengumpul duit raya. Siap ada kumpulan lagi ok! Selalunya aku akan pergi beraya ngan akak aku.. Kalau dengan abg aku, dorg hampeh...katanya tak nak bawak budak2 kecik mcm aku sbb nanti dapat duit sikit jer. whatever!.. Hmm, tapi ada betulnya... aku pernah dapat 10 sen setelah hampir setengah jam beraya dan dok makan kuih. Nasib lah tak 5 sen..kalau tak, berbakul jugaklah sumpahan yang kami bagi.. Tapi serius, kawan aku pernah dapat...sian dia..huhu.Time lingkungan umur aku 7 tahun, paling tinggi yang aku pernah dapat beraya umah org dalam 50 sen lah.. tapi dalam 20 rumah, maybe 3-4 umah jer yang dpt nilai mcm tu.. tu pun dah kira banyak..sometimes siap tunjuk member2 lain lubuk rumah yang bagi 50 sen tu. Last2 takdenya lubuk, dapat 10 sen gakkkk...Well, salah strategi.. patutnya aku kena pergi sorang2 time tu.. hurmmmm...hampanya.. Begitulah aktiviti konvoi beraya bersama kawan2 aku sehingga aku berusia 1o tahun. Then, meningkat umur 11 tahun..dah takde geng sebab aku dah pindah rumah ke Skudai. Buat collection pun time ikut mak aku beraya..tapi masyuk gak lah..merasa aku dapat duit RM 1. Jalan lagi pantas dan mudah...tak perlulah nak pergi banyak2 rumah..so adek, jangan lah buang masa ya..ikut mak ayah beraya lagi senang..eheh..

Skrg ni kan... dapat angpow seringgit pun budak2 cebik muka...dapat dua hengget pun korang masih cebik lagi.. at least nak duit hijau atau merah.. korang skrg ni mmg demand.. ellooo, at least korang kan budak2 kecik ..beli coki2 dapat 5 batang tau..kitaorg nak beli coki2 masa tu pun belum tentu dapat..cuma dapat gula2 2 biji jer... ahaha.. Susah tau dik nak carik duit skrg ni tau.. Korang dah kerja nanti, korang tahu lah.. nak nak hidup di KL yang penuh dengan pancaroba ni...jangan buat main2.. Apapun, tak kisahlah sbb raya pun setahun sekali... Cuma ingatlah, tak semua orang senang dan berkemampuan untuk mengadakan apa yang kita inginkan..Syukurlah dengan apa yang kita dapat... kalau nak dibandingkan dengan orang-orang yang sangat susah hidupnya...kita ni dah cukup beruntung masih cukup makan minum sampai gemuk, sihat dan ada ibu bapa yang menyara.. Apatah lagi bila membayangkan orang-orang di Palestin..cukuplah untuk kita berfikir betapa bertuahnya kita...


Sekian, selamat bersahur dan akhir kata, wassalam..


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails