Saturday, September 4, 2010

Disebalik Lirik Lagu Asereje (2003) - Lagu Kebangkitan Iblis?

Assalamualaikum & Salam Sejahtera;

Sekadar ingin berkongsi info. Ingat tak lagi dengan lagu Asereje dr Les Ketchup sekitar 2003. Rasanya semua org tahu kan.. Nak2 tariannya tu..sampai satu masa aku pun dok terikut2. Siap hafal lagik.Hik hik. Kalau ikutkan masa lagu tu tengah top, almost every day aku dengar tak kurang 5 kali.. Tapi bila tahu kisah disebalik lagu Asereje ni, barulah aku stop...adoii..nyesal nyesal..! Info di bawah ini akan menjelaskan serba sedikit di sebalik lagu Asereje ni. Lepas ni, jangan lah dok melagukan lagu ni ya. Bahaya liriknya ni..boleh memesongkan akidah...Aku tahu dah lama pun isu lagu ni dan aku pun dah lama lama tahu, tapi ada juga org yang tak tahu...eloklah diambil tahu.. Thanks kepada si penulis artikel.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Les Ketchup - Asereje

ADAKAH lagu The Ketchup Song yang turut popular di Malaysia lagu memuja syaitan? Dari liriknya yang bercampur Inggeris dan Sepanyol, terselit kata-kata pemujaan syaitan. Kita di Malaysia mungkin tidak mengambil tahu tentang perkara ini. Tapi ada satu fakta yang mengejutkan bahawa orang Sepanyol sendiri tidak mengerti lagu ini, kerana ada banyak bahagian yang bukan dalam bahasa Sepanyol. Bagaimanapun, lagu yang mereka tidak mengerti ini segera menjadi pilihan di Sepanyol. Bahkan pasukan bola keranjang negara itu menggunakan lagu ini sebagai lagu maskot.

Berlangsung perdebatan di Sepanyol kerana lagu ini disebutkan sebagai lagu yang meramalkan kedatangan iblis. Cuba perhatikan lirik lagu The Ketchup Song dalam versi bahasa Inggeris seperti berikut:

[Friday night it's party time... feeling ready looking fine ... viene diego
rumbeando... with the magic in his eyes... checking every girl in sight...
grooving like he does the mambo... he's the man alli en la disco... playing
sexy felling hotter... he's the king bailando et ritmo ragatanga... and the
dj that he knows well... on the spot always around twelve... plays the mix
that diego mezcla con la salsa... y la baila and he dances y la canta.

(Korus)

Asereje... ja de j de jebe tu de jebere seibiunouva... majavi an de bugui
an de buididipi... aserej ja de j de jebe tu de jebere seibiunouva... majavi
an de bugui an de buididipi.

Many think its brujeria ... how he comes and disappears... every move will
hypnotize you... some will call it chuleria ... others say that its the
real... rastafari afrogitano... he's the man alli en la disco... playing
sexy felling hotter... he's the king bailando et ritmo ragatanga... and the
dj that he knows well... on the spot always around twelve... plays the mix
that diego mezcla con la salsa ... y la baila and he dances y la canta. ]

Lagu ini menceritakan seseorang bernama Diego yang tampan, mempesona dan memukau siapa saja. Menurut penganut Gereja Syaitan (Devil's Church), Diego adalah nama kod bagi Devil khususnya untuk di Amerika Selatan dan Sepanyol.

Perhatikan lirik awalnya tentang satu pesta pada Jumaat malam (bukan malam Jumaat). Ini merupakan hari keramat bagi pemuja syaitan di Barat. Ingat filem Friday the 13th? Untuk penganut ajaran syaitan, malam Jumaat adalah malam pemujaan dan pesta. Perhatikan lirik pada bait keduanya, menceritakan bagaimana Diego dapat
datang dan menghilang sesuka hati. Kemudian Diego disebut brujeria. Penulis cuba mencari erti kata brujeria di Internet, dan terkejut apabila menjumpai brujeria.com . Anda akan melihat gambar kambing, yang merupakan lambang anti-Christ, dan saat anda masuk dalam laman webnya anda mungkin mual melihat kesadisan dalam web itu.

Saya rasa tidak perlu lagi dijelaskan apa itu brujeria. Nah sekarang kita sampai pada aserej ja de j de jebe tu de jebere seibiunouva, majavi an de bugui an de buididipi, aserej ja de j de jebe tu de jebere seibiunouva, majavi an de bugui an de buididipi. Dalam bahasa Sepanyol tidak ada maknanya, tapi apabila dilagukan dengan rentak seperti itu, bagi orang Sepanyol akan terdengar seperti: ``Jadilah sesat, Jehovah itu tidak ada... tinggalkan agama/imanmu saat ini... mereka akan datang ke bawah, dan mereka akan memandu kita.''

Katherine Marshal, iaitu pengurus dari Institut Paranormal South Hampton mengatakan bahawa dalam bahasa suku Assab yang tinggal di bahagian barat laut Afrika, bait itu mirip dialek mereka dalam upacara pemanggilan arwah orang yang mati kerana kecelakaan. Asereje memang membius dunia. Lagu ini bahkan lebih hebat daripada lagu Macarena. Sebuah radio di Amerika Syarikat (WAMR FM107.5) mengaku pernah memutar lagu ini hampir 100 kali dalam sehari.

Lagu ini memang lekas disukai oleh pendengar, dan mereka tanpa sedar akan menyanyikannya berulang-ulang. Orang yang mendengarnya akan seperti dipukau. - oleh AZAH NAEZ, Kajang.

(Petikan dari akhbar Berita Harian 27/1/03)

1 comment:

Related Posts with Thumbnails