Tuesday, November 15, 2011

Kerja baru...ilmu baru..:)


15/11/2011

Baru on notebook ni.. Bukak2 notebook ternampak fail excel kerja yang aku tak tutup tadi, terus rasa nak buat kerja.. aduhai.. risau jugak aku..mcm workaholic terlebih pulak..Boring kan aku..huhu.. (Janganlah boring, busy2 aku ni.. aku romantiks tauuu..:P) . Kalau tido skrg, mesti aku terfikir nak bangun semula kul 4-5 pagi..tapi selalunya gagal..kol 6.30am gakkk...ahaha.. Dah dua minggu lebih aku balik tak nampak cahaya matahari.. Tu pun aku tak berapa nak perasan tetiba dah malam kan.. Biasalah..baru dapat projek baru.. then projek ni totally aku memang zero lah.. so, dalam seminggu dua ni, aku betul2 kena fokus dan faham apa sebenarnya yang team2 lain ni dok cakap .. Dalam meeting masa mula2 pun, senyap mcm tunggul kayu jer..apa orang cakap..aku tulis..huhu.. Nak menyampuk takut takde kena mengena...ahaha..

Nak cakap penat tu..normal lah..penat fizikal tu tidak..cuma lebih kepada mental lah.. nak kena banyak fikir.. tapi seronoklah sebab banyak benda baru aku belajar..selama 3 tahun aku handle projek yang sama.. So aku mmg tahu serba serbi pasal customer..cuma direction to expedite project delivery yang kena ada perancangan. Skrg ni aku dapat projek baru..dari aku tak pernah bukak sistem yang sepatutnya setiap PM (Project Manager) bukak, sekarang ni semua sistem aku dah tahu nak guna..huhu.. Kalau aku tak faham, dari orang bawah sampai sehinggalah yang atas aku tanya.. tak kiralah apa orang nak cakap aku tahu ker apa... tapi yang penting, ilmu aku bertambah dan aku tak rugi sbb bertanya..Alhamdulillah..dalam 2 minggu ni, aku banyak catch up..terima kasih lah pada team yang banyak membantu.. Seronok kerja dalam dept Project Management.. dari A to Z kita boleh tahu proses dan peranan setiap team yang handle untuk respective stages.. Dengan boss aku yang suka push and sometimes buat aku terasa pening2 lalat dgn direction dia... isk isk.. teruknya aku.. tapi apapun, sbb boss aku lah aku berjaya berusaha sendiri sampai jadi pandai...yang penting kena belajar adapt lah cara boss kita walaupun pada mulanya susah nak serasi.. Insyaallah, lama2 oklah tu..thanks boss..

Dulu masa TM SBB, samalah sibuknya time awal2 projek.. meeting bermula pukul 9.00am dan berakhir pukul 5.30pm. Kul 5.30pm baru aku start nak jengah kerja aku..cuma dulu aku lagi sadis.. sorang2 jer dalam unit aku..nasib lah dibantu oleh PGS. Skrg ni pun sama jugak kaedahnya.. masuk jer opis, dah kena prepare untuk chair meeting.. kalau tak boss aku, aku ler kena ganti.. Nasib lah dapat sorang pembantu si Surianty ni..kalau tak masa nak meeting, aku lah tukang beli kueh..akulah yang tukang hidang.. menangis makcik2 kat luar sana tgk..berebut2 nak jadikan menantu..huhu.. (mode : angkat bakul..)

Actually malas nak story mori pasal kerja...tapi dah 2 minggu asik fokus kerja..jadi mcm nilah..Inilah je lah punca rezeki tetap aku buat masa ni..so, aku mmg kena buat betul2.. kalau dah siap projek ni..aku mmg nak cuti puas2.. Kalau ada orang tersayang di rumah, mesti everyday nak kena pujuk..kann.. Sian sangat..;(. Everyday lah kena sogok bunga dan cokelat..(romantiknya aku..).. Harap sangat agar dapat faham kerja yang aku skrg.. adakalanya kalau sibuk, mmg sibuk sangat... semua cuti yang aku apply tak approve (sentap!!!!!).. tapi bila masa project dah banyak complete, datang opis siap menguap pun ada...time menguap tu lah yang aku tunggu2 untuk aku apply cuti ...

Oklah..dari aku mengarut banyak..baik aku siap2 masuk tidor.. Tapi tulah kan..sian sangat pada sesiapa yang dah awal2 berjanji dengan aku nak buat misi jalan2 rombongan pak hamid..semuanya tak jadi..isk isk isk...sori sangat...mmg timing skrg tak kena.. jangan ingat aku tak sedih.. aku sedih tawwwww...nangis nih..nangis nih..hehee... nanti semuanya dah setel..aku belanja makan LAKSA JOHOR..:)

"menulis blog di atas tilam.. terus mata kuyu.."
Wsalam..

5 comments:

  1. xpe.. insyaallah dia akan faham.. cuma adakala nyerr perlu jugak luangkan sedikit masa kat dia.. yerr lerr.. sabar dan faham2 manusia ada batas nyerr.. so pepandai lerr meromantik kan diri anda.. Jangan sia2kan dia yang memahami awak tue.. Dia sayang sangat kat awak tue.. x pasti.. refer balik entry nie http://jurnalmattkic.blogspot.com/2011/11/hari-yang-meletihkan.html

    banyak bunga dan bear tau.. jeles ai.. hahaha..

    ReplyDelete
  2. steady mat nor...masa nama kau kami nominate, macam2 orang..dot dot dot...komen pasal capability kau. tapi aku tahu selepas kerja2 SBB, kau dan boss kau memang calon paling layak.....keep the good work

    ReplyDelete
  3. thanks en asmadi.. saya tahu pasal tu.. tapi saya tak kisah..sedikit pun tak patah semangat..sebab nak berjaya saya pegang beberapa perkara..

    1)Tidak bodoh sombong..kalau tak tahu tanya jer tak kisah lah orang tu apa pangkatnya. Lebih banyak bertanya, lebih banyak yang kita tahu.. 2)Rajin .. rajin tu penting. Kalau banyak bercakap tapi tak rajin, kerja tetap takkan berjalan..
    3)Sentiasa positif dengan kritikan orang. As a beginner of this project..mmg banyak kritikan. Tapi yang penting kita ambil usaha untuk improve.
    4)Yakin pada diri sendiri dan juga team. Kalau lebih separuh kata tak yakin siap, mmg susah nak siapkan. So, kena tanam keyakinan pada team yang kita mampu siapkan.. Insyaallah mesti siap punya..

    ReplyDelete
  4. ouh.. romantis kann.
    hurmm.. hampeh.. setiap plan rombongan mmg x jadi kannn..

    tambah sentap kat sini apesal boss(en asmady) leh masuk baca blog ko n komen.. blog iyra x de pon dia jenguk komen.. sentappppppp~

    ReplyDelete
  5. blog Iyra bahaya sket nak masuk... awal2 tajuk nyerr dah mention whatshewannatalk.. biasa lerrr.. lelaki x berapa gemar biler ladies start talking.. hehehe.. lagi interior design blog iyra banyak menggunakan warna2 merah.. pink.. kalau lelaki or jejaka masuk blog tue.. confirm jadik "donut".. Hiksss...

    p/s: gurau yerk iyra.. =)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails